[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]
W związku z wieloma prośbami i pytaniami, które kierują rodzice przedszkolaków do naszej Poradni postanowiliśmy przybliżyć podstawy prawne i zasady odroczenia realizacji obowiązku szkolnego.
30 sierpnia 2013 roku Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw tzw. ustawa sześciolatkowa (Dziennik Ustaw z dnia 30 października 2013r. poz. 1265). Zgodnie z postanowieniami ustawy w roku szkolnym 2015/2016 spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczynają dzieci:
- urodzone w okresie od 1 lipca 2008r. do dnia 31 grudnia 2008r., które nie rozpoczęły spełniania obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2014/2015,
- urodzone w 2009r.
Decyzję w sprawie odroczenia realizacji obowiązku szkolnego podejmuje Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka. Podstawą do odroczenia obowiązku szkolnego jest wniosek rodziców skierowany do dyrektora szkoły o odroczenie obowiązku szkolnego z załączoną opinią Poradni Psychologiczno-pedagogicznej lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Opinie w sprawie odroczenia spełniania obowiązku szkolnego Poradnia wydaje na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów dziecka.
Istnieją różne możliwości zgłoszenia dziecka na badania w Poradni w celu uzyskania opinii w sprawie odroczenia spełniania obowiązku szkolnego: Rodzice/prawni opiekunowie dziecka samodzielnie kompletują wymagane dokumenty i dołączają je do osobiście wypełnionego zgłoszenia i wniosku składanego w Poradni. W niektórych przypadkach Dyrektor przedszkola/szkoły stosownym pismem podaje Poradni do wiadomości, że dane dziecko będzie ubiegało się o opinię Poradni w sprawie odroczenia spełniania obowiązku szkolnego. Tu podobnie wszystkie wymagane dokumenty kompletują i składają w Poradni rodzice/prawni opiekunowie. Przepisy dopuszczają sytuację w której Dyrektor przedszkola/szkoły może zastąpić rodziców/prawnych opiekunów dziecka w gromadzeniu stosownej dokumentacji, wniosek muszą jednak rodzice lub prawni opiekunowie złożyć osobiście. Za zgodą rodziców/prawnych opiekunów dziecka Dyrektor może przekazać Poradni skompletowane dokumenty i podejmuje kolejne kroki zmierzające do uzyskania przez dziecko opinii tj. uzgadnia z Poradnią termin badań diagnostycznych, przekazuje informację o terminie rodzicom/prawnym opiekunom. Jeżeli rodzice bądź prawni opiekunowie wyrażą taką wolę, Poradnia przesyła wydaną opinię bezpośrednio do przedszkola/szkoły.
Opinię wydaje się dla dzieci uczęszczających do przedszkoli na terenie działania Poradni. W przypadku Niepublicznej Poradni Psychologiczno-pedagogicznej COGITO w Siedlcach nie obowiązuje rejonizacja, możemy przeprowadzić badania i jeżeli wątpliwości i podejrzenia rodziców/ prawnych opiekunów, dyrektorów się potwierdzą wydamy opinie o odroczeniu także dzieciom, które nie mieszkają na terenie miasta Siedlce
Jeśli dziecko nie osiągnie dojrzałości to :
- start szkolny tego dziecka jest utrudniony
- nie poddaje się ono wpływom nauczyciela
- staje się niechętne, nie interesuje się zadaniami, jest bierne,
- często pracuje znacznie dłużej przy lekcjach osiągając mierne efekty.
Kiedy dziecko sześcioletnie nie jest gotowe, aby pójść do szkoły ?
- gdy ma zaburzone procesy poznawcze
- gdy ma trudności emocjonalne
- zaburzona jest komunikacja
- jest niepełnosprawne.
Najczęstsze przyczyny odroczenia obowiązku szkolnego :
- stan zdrowia (dziecko leczone-choroba przewlekła)
- niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego,
- nieharmonijny rozwój intelektualny – duża różnica między rozwojem funkcji percepcyjno-motorycznych a funkcji słowno-pojęciowych,
- wada wymowy,
- zaburzony rozwój społeczno-emocjonalny (płaczliwość, nadpobudliwość, lęki, trudności w nawiązywaniu relacji indywidualnych lub z grupą, brak odporności na niepowodzenia),
- duże trudności w skupieniu uwagi.
Diagnoza dziecka pod kątem określenia dojrzałości szkolnej powinna być dokonana do końca sierpnia danego roku szkolnego.
Stanowisko Poradni w sprawie ewentualnego odroczenia obowiązku szkolnego wypracowuje zespół diagnozujący dziecko na podstawie oceny jego funkcjonowania w sferze intelektualnej, emocjonalnej i społecznej oraz harmonii tych sfer w kontekście wymagań szkolnych. Ważna jest również analiza stanu zdrowia dziecka na podstawie zgromadzonej dokumentacji medycznej.
Udzielając porad w sprawie rozpoczęcia nauki, w szkole musimy być rzecznikami dziecka, jego prawa do harmonijnego rozwoju w poczuciu własnej wartości.
Jako osoby prowadzące Poradnię zawsze zadajemy sobie i rodzicom pytanie, czy rozpoczęcie nauki szkolnej przez dziecko będzie korzystne, czy nie, ze względu na jego dalszy rozwój. Dziecko odroczone realizuje ponownie roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]