Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
– kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny.
UCZESTNICY TERAPII
- Uczestnikami terapii prowadzonej przez Zespół ds. Wczesnego Wspomagania Rozwoju są dzieci w wieku od 0 do 7 lat lub do chwili podjęcia obowiązku szkolnego nie później jednak niż do 8 roku życia, na podstawie opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.
- Realizacja wczesnego wspomagania rozwoju odbywa się na podstawie wskazań Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i na okres wskazany w opinii .
- Korzystanie z pomocy w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci jest dobrowolne i nieodpłatne.
ORGANIZACJA TERAPII
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie
z dzieckiem i jego rodziną. - W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
- Istnieje możlwość realizacji WWR w kilku placówkach, które w wyniku porozumienia będą prowadzić terapię.
CELE TERAPII
- Pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
- Pomoc rodzinie w rozpoznawaniu niepełnosprawności dziecka.
- Wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dzieckiem.
- Pomoc rodzicom w odpowiedniej interpretacji zachowań dziecka i prawidłowej na nie reakcji.
- Zapobieganie ewentualnym przyszłym niepowodzeniom dziecka w nauce szkolnej.
ZESPÓŁ DS. WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA:
- Zespół ds. Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci powołuje Dyrektor
- Pracę zespołu koordynuje Dyrektor lub powołany przez niego nauczyciel/pracownik poradni.
TERAPEUCI – CZŁONKOWIE ZESPOŁU
- W skład Zespołu ds. Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
- psycholog;
- logopeda;
- rehabilitant;
- inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
ZADANIA ZESPOŁU
- Ustalenie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka.
- Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka.
- Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania
FORMY TERAPII
- W ramach pracy Zespołu ds. Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci stosowane są następujące formy terapii:
- porady;
- konsultacje;
- instruktaże;
- indywidualne i/lub grupowe zajęcia z dziećmi;
- spotkania z rodzicami.
DOKUMENTACJA ZESPOŁU DS. WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA:
1. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
- W skład dokumentacji dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju wchodzi:
– opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną;
– dziennik oddziaływań wspomagających rozwój lub inny dokument potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem (realizacja indywidualnego programu);
– karty obserwacji lub inny dokument ukazujący przebieg rozwoju dziecka (skuteczność podjętych oddziaływań). - W skład dokumentacji pracy z rodziną dziecka wchodzi:
– plan współpracy z rodzicami dziecka. - W skład dokumentacji Zespołu ds. Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka wchodzi:
– procedura organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w PORADNI
– harmonogram organizacji pracy zespołu (częstotliwość, konsultacje).